2013. január 25., péntek

Habent sua fata libelli



Minden könyvnek megvan a maga sajátos sorsa. Ezé is. Második gyermekem születését váró, 34 éves sárospataki tanárként kaptam meg a bevonulási parancsot ún. SAS-behívó formájában arra, hogy késedelem nélkül utazzak Kassára, ahonnan majd elindulunk a doni frontra „védeni a magyar hazát”.


1942. nyarától 1943. tavaszáig tartott a „kiküldetésem”, amely azzal a csodával határos eredménnyel végződött, hogy az alakulatunkban szolgáló 1200 tüzér közül életben maradt alig 120 katona közé osztott be a sors.


Tollforgató fajtához tartozván – feleségem tanúsága szerint minden nap elindítottam haza egy-egy tábori lapot - kilenc hónapig tartó felejthetetlen doni kiküldetésem nyugalmasabb óráiban elő-elővettem íróeszközeimet és mindent papírra vetettem, amit tapasztaltam, és amit akkor a történésekről gondoltam. Ezek nem csak naplóbejegyzések voltak, gyakran amolyan karcolatfélékben hagytam nyomát élményeimnek, s ahelyett, hogy tűzbe hajigáltam volna, szerencsére a tábori postával Patakra irányítottam őket. Jól tettem, mert bár írtam még ezeken kívül is számtalan ilyen-olyan feljegyzést is, amit nem küldtem haza, mind ottmaradtak ruháim, fényképezőgépem, néhány kedves ikonom társaságában. Csak a pánikos menekülés pillanatában épp rajtam volt ruhadarabjaim, köztük a fagyástól megóvó nemezcsizma, irhabélés és szőrmekucsma maradtak meg, úgyhogy fogkefe, fésű, evőkanál, bicska, egy árva zsineg nélkül indultam neki a nagy menetelésnek hazafelé.


Két fiatal tanártársammal együtt már évek óta szerkesztettünk-írtunk egy nagyon  egyszerű műfajú hetilapot, Határőr címen. Karcolataimat civilben maradt szerkesztőtársaimnak küldtem el, akik rendre közölték is őket akkoriban.


Ezeket az 1943-ban fogalmazott írásaimat gyűjtöttem most össze e kötet kedvéért abban a reményben, hogy mai nemzedéknek átadjak abból az élményvilágból valamit, amit volt szerencsém egy minden porcikájában „civil” tartalékos hadnagy uniformisában a Don-kanyarban átélve megörökíteni.   
Dr. Harsányi István, 1996

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése